Aparte reis naar Panama

Mijn reisplan heb ik weer gewijzigd. 24 dec. t/m eind feb. ga ik reizen door Panama en Costa Rica.

Nu ben ik in Party Town Puerto Vijejo. Alles is gereed voor een vet kerstfeest en oud-en nieuw gaat vast ook helemaal goed komen.

de blow lucht komt je van alle kanten tegemoet en de sfeer is erg laid-back.

Feliz Navidad y Feliz ano nuevo. (Fijne kestdagen en een gezond 2008!)

Hasta ano nuevo.

Reisroute: Bribri (Costa Rica) – Bocas del Toro (Panama)

Hola mis padres, amigos y familia!

¿Como estan? Aqui soy estupendo! 🙂 😀

Na aantal avonturen verder ben ik aangekomen in Bocas del Toro in Panama (-6 uur !). Voordat ik hier aankwam ben ik nog in San Jose geweest om oud en nieuw te vieren. De eigenaren van het hostel kennen mij inmiddels, aangezien ik er al voor de 5e keer aankwam. Met een paar gasten hadden we drank ingeslagen en was de eigenaresse lasagne aan het maken voor ons allemaal. Ik weet niet wat het is, maar het begint toch echt als een soort thuis te voelen daar. Het wqs werkelijk gezellig met het eten, waarbij iedereen gezellig met elkaar zat te praten, eten en drinken. Internationaler kan eigenlijk niet: Zweden amerikanen, nederlanders, japanner…..en nog wel meer.

Daarna kan ik mij de dagen nie meer goed herinneren vanwege alle drank 😉 en het gefeest 😀 In ieder geval ben ik toen aangekomen in Cahuita. Vraag me niet hoe. Inmiddels ken ik de route uit me hoofd en ben ik dus niet meer bang dat we een ravijn instorten als we met 100 km/u door de haarspeldbochten kachelen.

Cahuita is een vreselijke plaats met een mooi nationaal park in een takke klimaat. hoe bedoel je tegenstelingen…. Denk je rustig in een park te lopen, begint ht gezellig te regenen….daar loop je dan eenzaam. Totdat je bij een uitkijkpunt aankomt en iemand met een groen shirt ziet zitten. Een parkranger…! Na 3 uur lopen had ik slechts 6 beesten gezien, dus werd het tijd hulp in te schakelen. Ik met half, gaar spaans proberen te vragen waar luiaarden zitten. Binnen 5 sec. stond ie naast me en waren we begonnen met wildlife te zoeken. Het mooie was dat we een aardig gesprek hadden over biologie en milieu. Ik heb er erg veel van geleerd. Hij ook wel. Deze jonge gozer had veel kennis en heeft mij dieren laten zien, die vaak verborgen zitten voor de slechts ´gewone´ parkbezoeker. Contact maken in het Spaans helpt. Interesse en motivatie ook. Ik ga geen lijst met dieren noemen…daarvoor zijn er foto´s 😉

In Puerto Viejo heb k bij een familie geslapen, aangezien ik geen zin had om me op te hokken in een vreselijk hostel. Ik kwam ze tegen tijdens het lopen door het stadje. Voor 6 dollar kon ik er slapen en kreeg ik ook avondeten. De avonden waren gezellig en knus. Wat ik er zeker voor heb gekregen is Spaans les en het wel en wee van de mensen daar. Ik moet zeggen dat het moeilijk was om daar weer weg te gaan. Ze hebben mij speciaal uitgezwaaid (5 uur in de ochtend!)…. dat geeft toch een fijn gevoel.

Vroeg vertrokken naar Panama dus. De grensovergang was zo een gammele stale, smlle brug met een ongebruikt spoor. Daar moesten we overheen lopen…. cker 800 meter en over het water. Echt heel apart. En dt om in Bocs del Toro aan te komen. Hier heb ik gesnorkeld en gewandeld. Niet veel boeiends.

Bueno. Mucho gusto y hasta pronto!